"Jag vill tacka livet", som Arja sjöng..

06.11.2020

Jag har tagit en paus från blogginlägg ett par månader och detta av personliga skäl. 

Jag har behövt stanna upp, sörja, återhämta mig och bearbeta saker som livet kommit med.
I perioder med stora utmaningar och stress kan det kännas svårt att vara tacksam. Men om vi bara stannar upp, försöker flytta fokus och tänker efter så har vi alla saker att vara tacksamma över.

Vid sidan om min paus från Mentala Val, så har jag fortsatt mitt ordinarie arbete och det är just från mitt arbete med andra människor som inspirationen till detta inlägg kommer.
När jag träffar nya människor i mitt arbete genom att föreläsa om varför vi är de vi är och hur allt hänger ihop med våra tankar, känslor, beteende och resultat så brukar jag också prata om tacksamhet.

Träna tacksamhet

En övning går ut på att träna sig i att känna tacksamhet.
När vi känner tacksamhet för saker så leds vi automatiskt in i att fokusera på positiva tankar och därmed känslor som med träning hjälper oss att må och fungera bättre.

Återkommande forskning inom Positiv psykologi visar också att tacksamhet gör dig lyckligare.

Tacksamhetsövningar är enkla och kräver ingen större energi eller förberedelser, men ger positiva effekter om vi regelbundet tränar dessa och samtidigt stillar både tanke och kropp.
När vi känner tacksamhet är vi "här och nu". Vi ser och uppmärksammar det som sker just nu.
Att vara "här och nu" bidrar till att jag inte bara kan tänka tacksamhet, utan även känna det.
För att stilla tanke och kropp kan mental träning vara till stor hjälp.

Min erfarenhet säger mig att många tycker det känns ovant att prata kring tacksamhet och att man gärna lyfter upp "stora" saker att vara tacksam över, för att man tror att det måste vara så.
Det viktiga är egentligen inte vad man känner tacksamhet för (stort eller smått), det viktiga är att du kommer igång med att tänka och successivt känna i de banorna.
Det finns alltid något att vara tacksam över.

Häromdagen träffade jag en grupp ungdomar som under föreläsningen fick frågan:
- Vad känner du tacksamhet för här och nu!

Det som värmde i hjärtat var svaret som en 20-årig kille obesvärat (och utan att tänka efter) gav mig inför hela gruppen av ungdomar:

- Jag är tacksam för denna dag. Jag tänker så varje morgon när jag vaknar.

Det gav mig en riktigt god känsla i magtrakten som varade hela dagen.
Han gav där och då exempel på djupt förankrad tacksamhet, som infinner sig när vi förhåller oss till livet som en gåva.

 Låter det pretentiöst?

Motsatsen skulle kunna vara att se det goda som sker i livet som något vi är berättigade till och tar för givet.
Enligt min mening ett ganska egocentriskt och snävt synsätt.

Svaret som 20-åringen gav inför gruppen satte för övrigt "ribban" och bidrog till att fler där och då vågade stanna upp och åtminstone börja tänka kring tacksamhet.

Att kunna känna tacksamhet hör ihop med acceptans, förmåga att kunna släppa kontrollen, självmedkänsla och var du lägger ditt fokus. Allt detta är förhållningssätt som du själv kan förändra, om du vill.


Tre tacksamhetsövningar som du kan börja med idag följer här:

  • För dagbok över saker du är tacksam för - lista minst tre saker varje dag.
  • Gör det till en vana att berätta för personerna i ditt liv att du uppskattar dem. · 
  • När du tittar dig i spegeln, ge dig själv en stund att tänka på något du gillar med dig själv eller något som du nyligen har åstadkommit.

Genom regelbunden träning kan du få din hjärna att vara mer optimistisk och medkännande, öka dopaminnivåerna och på så sätt må bättre.
Ju mer positiva saker du uppmärksammar desto mer har du att vara tacksam för, något som också kan sprida sig till din omgivning och som vi alla behöver i dessa tider.

Jag är TACKSAM över att du läst mitt inlägg 😊
(och över väldigt många andra saker...)

Må gott!

//Annica