Landa mjukare med mental tuffhet!

13.06.2020

Mentalt tuff

Just nu sitter jag på tåget till Stockholm. Utanför fönstret swishar delar av Sverige förbi och solen skiner. Jag är på väg till min son och har bestämt mig för att använda tiden på tåget för att skriva ett inlägg om mental tuffhet och till viss del mental styrka.

Jag skulle kunna skriva en teorilektion på ämnet och hänvisa till forskning eller idrottspsykologi, men jag tänkte bli lite personlig.

Jag har ofta fått höra från andra genom åren att jag är mentalt stark.
Innan jag började studera till mental tränare, så tänkte jag inte så mycket mer på det än att det lät som en komplimang : ) .

Nu vet jag betydligt mer om hur mental styrka och tuffhet definieras och jag kan till viss del hålla med om påståendet nu. Men i mitt fall har inte den processen i huvudsak varit planerad eller frivillig.

Jag har gått igenom svåra saker vid flera tillfällen i livet som jag inte önskar någon annan behöva göra. Det har format mig till den jag är. På gott och ont, såklart.
Men på senare år har jag däremot själv utövat långsiktig mental konditions- och styrketräning och det kan jag bara rekommendera.

Behovet av mental styrka eller mental tuffhet är stort.
Vi har ett samhälle som prövar oss på olika sätt.
Att träna upp sin mentala styrka skulle jag säga är relevant för alla, oavsett om du har ett krävande arbete, vill lära dig hantera tuffa situationer, bli mer trygg och balanserad eller öka din motståndskraft generellt.

"Mental tuffhet handlar om att i svåra situationer kunna kontrollera och styra sina känslor och reaktioner på ett sådant sätt att man kan skapa det inre tillstånd som leder till den bästa prestationen".

Mental tuffhetsträning går ut på att "uppnå ökad psykisk och mental motståndskraft mot yttre och inre stresspåverkan". Att träna sig i att vara mentalt förberedd för olika situationer som man kan komma att ställas inför. Det handlar också om att lära sig utnyttja svåra situationer.
Träningen hjälper dig att bli tydligare i dina beslut, bli mer flexibel, lära dig tåla stress och möta obehagliga situationer.

Om du verkligen vill nå mental tuffhet, så finns det en rad olika träningsprogram för långsiktig systematisk träning i olika steg. Träningen omfattar bland annat avspänd effektivitet - att vara tänd men inte spänd, mental konditions- och teknikträning - skapa inre trygghet, självbildsträning, målbildsträning, attitydträning och koncentrationsträning.

Det är här jag kommer in i bilden 😊. Detta kan jag hjälpa till med.
Om du är redo att träna systematiskt och långsiktigt kan du kontakta mig. Redan nu får du några tips du kan börja med att följa för att stegvis öka din mentala tuffhet:

  • Skapa en övertygelse kring hur du vill vara - gör de rätta sakerna för de rätta orsakerna!
  • Lär dig välja! Du är fri att välja och din framtid skapas utifrån de val du gör - se till att skapa din egen framtid!
  • Handla! Bli den som får saker att hända - inte den som undrar vad som hänt.
  • Tänk utveckling! Rikta din energi framåt - inte bakåt och framförallt mot saker du kan påverka! Vad har dagen gett dig? Hur kan du använda dig av de erfarenheter du tagit med dig?
  • Ge alltid 110% - en sprinter förflyttar mentalt målsnöret 10 m längre fram - det är det lilla som skapar det stora.
  • Utmana dig själv och dina vanor! Gör nya saker som stärker ditt självförtroende. Möt nya människor och nya situationer! Det sätter igång positiva processer.
  • Prata väl om och med dig själv och din omgivning! Stärk din självmedkänsla!
  • Ta reda på vad som är viktigt för dig i livet - vilka är dina grundläggande värderingar?
  • Reta inte upp dig själv i onödan och överanalysera inte! (lägg energin på rätt saker)

Nu rullar tåget snart in på perrongen och jag ska strax testa min fysiska styrka och bära av väskorna 😊.

Må gott!

//Annica