Tankar från en märklig tid

03.05.2020

Välkommen till Mentala Vals hemsida och första blogginlägg!

Mitt första blogginlägg skriver jag i en, för oss alla, väldigt speciell tid.
Visst känns det som att vi alla på något sätt håller andan just nu, när vi egentligen borde djupandas med magen?

Just nu är det lätt att få lite panik eller känna extra stark oro för allt som vi inte själv upplever att vi har kontroll över.

Det vi KAN göra är att arbeta med vår mentala styrka för att lättare kunna hantera svårigheterna och även bli bättre på att återhämta oss.

Var och en av oss har resurserna själva att påverka tankar, känslor och agerande i en riktning som gynnar vårt välbefinnande.

Till att börja med...

Vad lägger du fokus på?
Det du KAN påverka eller det du INTE KAN påverka?
Det är fullt rimligt att vi som människor ibland lägger fokus utanför oss själva, men poängen är att inte fastna där. Om du fokuserar mycket på tankar som skapar oro och panik är risken att det är just det du förstärker och får mer av. Det blir en negativ spiral. Med tanken kan du kontrollera dina reaktioner och ändra ditt synsätt. Därför är tankekraften själva nyckeln till att åstadkomma förändringar i livet.

Stanna upp och bli medveten om dina tankar, känslor och ditt agerande här och nu och fundera över om det är befogat eller om du agerar irrationellt.
Vi är känslostyrda och ibland behöver vi stanna upp och hjälpa den logiska delen i oss på traven. Det går inte att påverka alla tankar på en gång, men om du så bara lyckas förändra ett par tankar eller tolkningar i vardagen, så påbörjar du en förändring.

För att må, fungera och prestera så bra som möjligt är alltid en kombination av fysisk och mental träning att rekommendera.
Just nu är det en underbar tid att kombinera mental träning med fysisk aktivitet i friska luften.

Mental träning är för hjärnan vad fysisk träning är för kroppen.
Fysisk träning kopplar vi ihop med någon form av ansträngning medans mental träning får oss att slappna av.
Oavsett så är det just träningen som har effekt.
Konditionen blir ju inte så mycket bättre av att läsa en bok om kondition.

Många av oss behöver få ner stressnivån just nu för att kunna se saker och ting ur ett större perspektiv. Ett sätt kan vara att varje dag skärma av oss en
stund från det enorma informationsflödet som omger oss och fokusera på att bara vara här och nu.

Fundera på om du upplever att du har saker eller att du saknar.
Träna dig på att vara tacksam för det du faktiskt har här och nu.
Tacksamhet sätter igång varma, goa känslor och de behöver vi alla.

Fundera på om du upplever saker som lustfyllda eller plågsamma och ersätt alla "måsten" med "behöver" eller "vill" för att förändra ditt synsätt.

Gör en ny människa glad varje dag.
Att göra något gott för någon annan triggar bland annat din självkänsla och skapar positiva känslor både hos dig själv och hos de du gläder (win/win).

Om du är nyfiken och vill veta mer om mental träning kan du läsa mer här på hemsidan eller kontakta mig.

Må väl och Lycka till!
Annica